Saturday, June 14, 2008

Panjang Angan-angan......$$$$$$$$$$$$$$$

Sabda Rasulullah SAW,"Dua hal yang paling aku cemaskan atas engkau; panjang angan-angan dan mengikut hawa nafsu. Sesungguhnya panjang angan-angan itu dapat melupakan Akhirat, sedangkan mengikut hawa nafsu dapat menjauhkan diri dari kebenaran. Aku menjamin tiga orang dengan tiga hal; orang yang gila dunia, orang yang rakus mengumpulkannya dan orang yang kikir harta benda; dengan kefakiran yang tidak akan kaya sudahnya, kesibukan yang tidak ada sudahnya dan kesulitan yang tidak pernah ada jalan keluarnya."

Dalam keadaan kita yang agak gawat sekarang ini, ramailah yang mengeluh dan bersedih. Namun apakah dengan mengeluh dan bersedih saja kita dapat menyelesaikannya masalah . Duit mempengaruhi hampir semua aspek kehidupan kita. Itu suatu yang tidak boleh kita nafikan. Tetapi kita mesti ingat sebagai seorang yang beriman kepada Allah, kita wajib percaya bahawa segala yang berlaku adalah dengan keizinanNya. Tidak ada sesuatu yang berlaku tanpa pengetahuanNya. Tidak akan turun setitik hujan melainkan dengan izinNya. Tidak ada satu kejadian di alam ini tanpa ada sebabnya. Jadi segala-gala yang terjadi kepada kita adalah dengan kehendakNya dan ada hikmah di sebalik sesuatu kejadian itu. Hanya kita manusia sahaja yang lalai dan leka dengan ni'mat Allah yang melimpah ruah.

Semasa senang kita lupa diri. Kita tidak bersyukur. Syukur yang kita ucapkan hanyalah di bibir sahaja tetapi tidak dizahirkan dengan perbuatan kita. Semasa kita diberi kekayaan dan kesenangan, kita lupa untuk bersedekah, lupa untuk berzakat, lupa untuk memberi kepada yang memerlukan. Kita sering bersenang-senang dengan makanan yang lazat-lazat , perhiasan yang mewah-mewah. Banyak kali kita berbelanja dngan cara yang melampau. Kita tidak beringat-ingat sebelum terkena. Hidup kita penuh dengan angan-angan yang menarik kita untuk mencari lebih banyak harta hingga kita menjadi rakus dan tamak. Harta yang banyak pula tidak menjadikan kita seorang yang pemurah sebaliknya menjadi seorang yang terlalu berkira dan kedekut untuk mengeluarkan sebahagian harta ke jalan Allah. Akhirnya kita semua ditimpa bahana oleh Allah. Kita perlu banyak bertaubat dan beristighfar. InsyaAllah satu masa nanti Allah akan memulihkan keadaan negara dan rakyat kita. Pada masa itu nanti janganlah kita menjadi orang yang PANJANG ANGAN-ANGAN DAN TERLALU MENGIKUT HAWA NAFSU. Amin...

No comments: