Monday, June 16, 2008

ISTERI PENENANG JIWA

Rasullullah SAW bersabda: "Aku melihat isi neraka kebanyakan penghuninya adalah perempuan." Kami bertanya," Mengapa wahai Rasullullah?"Baginda berkata,"Mereka banyak bersumpah dan meremehkan suami yang miskin." Dari riwayat lain: "Aku melihat syurga, ternyata sedikit sekali perempuan." Aku bertanya,"Di manakah perempuan?" Baginda berkata: "Mereka sibuk dengan arak, emas dan za'farah(perfume)"

Sememangnya kewajipan isteri amat banyak. Yang paling penting dia menjaga auratnya. Kemudian jangan dia meminta sesuatu di luar kemampuan suaminya. Isteri juga berperanan mendorong suaminya melakukan pekerjaan yang halal. Kewajipan isteri juga termasuk tidak membazir harta suaminya malahan mesti menjaganya dengan baik.

Asma' binti Kharijah al Farazi berkata kepada anaknya," Kamu telah keluar dari sangkar dimana kamu tinggal. Kini kamu hendak pergi kepada selimut yang kamu tidak mengenalinya serta teman yang kamu belum biasa. Maka hendaklah kamu menjadi tanahnya, tentunya dia akan menjadi langitmu. Hendaklah kamu menjadi atapnya, dia akan menjadi tiangmu. Hendaklah kamu menjadi umatnya,maka dia akan menjadi 'abdmu. Jangam kamu merenungnya sehingga dia melepasmu. Jangan kamu menjauhinya sehingga dia melupakannya. Jika dia mendekatimu,dekatlah kepadanya. Jika dia sedang menjauhimu, jauhila dia. Jagalah hidungnya, telinganya, dan kedua matanya.Jangan sampai dia mencium darimu melainkan yang baik. jangan sampai dia mendengar melainkan yang elok. Dan jangan sampai dia melaihat melainkan yang indah."

dipetik dari buku Penenang Jiwa oleh Imam Al Ghazali

No comments: